OM BILLEDERNE

Jeg arbejder ofte med iscenesat fotografi, dvs. billeder som er udtænkt på forhånd og iscenesat af fotografen. Jeg maler selv baggrunde, og en del af rekvisitterne er hjemmegjorte.

TEKNIK

De sort/hvide billeder er – med få undtagelser – optaget med gammeldags fotografiske teknikker, fremkaldt og kopieret i eget mørkekammer. Jeg arbejder kun med større negativformater (fra 6x6 cm rullefilm til 4”x5” planfilm).

Mange af billederne er blevet til ved anvendelse af forskellige trick-effekter som fx dobbelteksponeringer eller manipulationer i mørkekammeret.

Farvebillederne er optaget med digitalt kamera.

ARTIST STATEMENT

Jeg arbejder mest med modeller uden tøj. Kroppen er som et landskab. Et landskab kan være smukt, frastødende, inspirerende. Men hvis det taler til os, kommer trangen til at indfange det. Turisten stopper op for at fotografere, kunstneren stille sit staffeli op for at male, digteren beskriver landskabet med ord og komponisten med toner. På samme måde har kroppens landskab til alle tider fascineret, skræmt og inspireret – og er blevet foreviget, forvansket og forarbejdet i skulpturer, malerier, digte - og med fotografiapparatet. Vi er skabt ens – og alligevel er vi så forskellige. Det finder jeg fascinerende. Derfor kan alle bruges som model.

Der kan være noget uskyldsrent og afvæbnende ved nøgenhed. Noget umiddelbart. Måske også noget sårbart. Som et uspoleret landskab. Det var denne naturromantik som lå bag naturistbevægelsens opblomstring i 1920’erne, og som også fandtes i dele af 70’ernes ungdomsoprør.

Nutidens kommercialisering og sexificering af kroppen har spoleret uskylden. Den nøgne krop forbindes med det seksuelle – ikke med frihed og naturlighed – skønt det ofte netop er tildækningen, der fremhæver kroppen som sexualobjekt, mens den nøgne krop står frem, som det den er, ærlig og – ja, netop nøgen.

Alle fotos på denne hjemmeside er dækket af copyrigth!

Adam og Eva i Brancaccis Kapel.


Forholdet til kroppen har ændret sig gennem historien. I den oprindelige fresco fra omkr. 1425 var figurerne vist utilsløret. I 1700'tallet blev de "anstødelige" dele dækket med blade (billedet til venstre). Efter en restaurering i 1980'erne får billedet igen sit oprindelige udseende.

Adam og Eva i Brancaccis Kapel. 
Forholdet til kroppen har ændret sig gennem historien. I den oprindelige fresco fra omkr. 1425 var figurerne vist utilsløret. I 1700'tallet blev de

Del siden